Februartanker

Av og til legger vi ut noen ord til ettertanke på hjemmesiden vår. Denne gangen er det Eivind Arnevåg sin tur.

Er du på sporet?

Det er mange år siden jeg har gått på ski på Ekeberg, og det er skispor over Brannfjell og gjennom hele lysløypa. Det er utrolig deilig å kunne ta en rask skitur der jeg bor.
Finnes det noen bedre steder enn Ekeberg? Det er en drøm når man kan spille fotball på grønne kunstgressbaner i det ene øyeblikket og ta en skitur på samme sted i det neste.
Så jeg takker for en god gammeldags vinter, og for at Kåffa har undervarme på sine baner og at Terje og andre måker vekk snøen, og for at BSK kjører opp løyper på Ekeberg! Litt raushet for naboen skader ikke..

Så er livet mer enn fotball og skispor, og jeg er så glad for Kåffa-trekanten som minner meg om at vi er hele mennesker som trenger gode spor både for vårt sportslige, sosiale og åndelige liv. Ånd, sjel og kropp, som Gud har skapt oss med. Og som han bryr seg om.

Et sted i Bibelen, i boken til Jesaja, står det at et av navnene på Gud er at han er en “Underfull Rådgiver”.  Gud vil lede oss på de sporene som er de beste for oss. Mange som ikke tror, tenker at de må slutte med ting hvis de skal bli troende kristne. Eller at det vil begrense livet og ta vekk friheten til å velge det de selv vil.

Jeg trodde også det som tenåring. Men nå vet jeg at jeg har en Gud som unner meg alle gode gaver og er veldig opptatt av at jeg er på det beste sporet i livet, som Han vil lede meg på hver dag. Om jeg feiler eller havner på et sidespor, er han full av nåde og sannhet og hjelper meg tilbake på sporet. Gud utvider livet mitt. Han begrenser det ikke.

I dag, i kapellet I KFUM-hallen, leste jeg et ord fra Salme 32 i Bibelen som jeg liker veldig godt: “Jeg vil lære deg og vise deg veien du skal gå.  Jeg lar mitt øye hvile på deg og gir deg råd.”

Gud er med meg, og deg. Han er ikke ute etter å se om vi lever rett eller ikke. Han er en god kjærlig Far som lar sitt øye hvile på oss. Som en god far og mor til sine barn vil han gi oss de beste rådene han kan komme på. Det er mange måter å få tak i de gode rådene på: Gjennom å høre forkynnelse, lese i Bibelen, være i et kristent fellesskap, høre på musikk, være i Guds natur og mange andre måter. Hva er din beste måte tenker du?

Jeg er glad jeg har en god Far i himmelen som vil gi meg de beste rådene han har for at jeg skal være på sporet. Så kan vi si at Jesus har tråkka løypa, slik at vi kan gå i hans nypreparerte løyper og finne den beste veien videre. Skal vi ta en tur?

 

Takk for støtten

Følg oss på Facebook

SAMMEN FOR EN REN IDRETT

Gi din støtte!

©2017 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift